De kracht van tijd

Tijd is een mooi product en toch wordt er niet vaak bij stilgestaan. We hebben er zoveel en vaak mee te maken. We zijn gewend aan tijd en nemen het voor lief. Wanneer mensen een perceptie van tijd hebben ontwikkeld, kunnen ze niet begrijpen dat anderen er een andere perceptie van hebben, stelt Graham (1981). De meeste mensen delen waarschijnlijk de Europees-Amerikaanse perceptie dat tijd een verleden, heden en toekomst heeft.

Tijd is geld

Het is interessant om te zien dat in de westerse perceptie voor tijd dezelfde bijvoeglijke naamwoorden als voor geld gebruikt worden: je kunt tijd besparen, maar ook verspillen. Daarnaast bestaat het concept dat tijd gekocht kan worden, zoals een consumptiegoed, in de vorm van een training en vaak met geld. Voor veel mensen lijkt het concept ‘tijd kopen’ bijna onmogelijk, maar vanuit onze westerse perceptie is tijd kopen vaak een noodzaak.

Tijd kan ook worden opgedeeld in afzonderlijke eenheden en toegewezen worden aan specifieke taken. Dat betekent dat tijd wordt besteed aan de taak; als de taak niet voltooid is op een bepaald moment, spreek je van een achterstand in tijd. Vanwege die achterstand moet je ‘tijd maken’ om de taak klaar te krijgen.  

Tijd in de praktijk

Laatst had ik het genoegen om te genieten bij ‘t Nonnetje van Robert-Jan Nijland en Michel van der Kroft. En ook daar is de factor tijd ook van toepassing. Vanuit de keuken wordt er ook gewerkt vanuit de klassieke gedachten van Auguste Escoffier, koning van de koks. De grondlegger van de Franse keuken. Michel maakt een klassieke Tournedos Rossini. Ook de echte Dame Blanche, maar alleen als het de juiste tijd in het seizoen is. Tijd bepaalt dus ook bij ‘t Nonnetje wanneer een dessert op de kaart komt. Mijn reservering was helaas twee weken te vroeg voor het dessert. ‘t Nonnetje respecteert tijd.

Jaren investeren in tijd, oefenen met het perfectioneren van terrines, ontwikkelen van keuken en bediening geeft dus resultaat. Meer tijd investeren betekent vaak ook beter resultaat. Oefening baart kunst, een perfect gerecht en team krijg je niet zomaar. Resultaten uit de keuken van het ‘t Nonnetje zijn o.a. eigen zuurdesembrood waar jaren aan gewerkt is, een perfecte hemelse modder voor het dessert en natuurlijk de klassiekers van Escoffier zoals hierboven beschreven. Tijd heeft ook invloed op hoe het team met elkaar omgaat, hoeveel tijd zij voor elkaar en hoeveel tijd je een gast kan en wil bieden. Immers; alleen medewerkers zelf bepalen uiteindelijk hoeveel tijd ze aan de gast besteden. 

Herinneringen meenemen

Tijd heeft dus invloed op ervaring en kennis van het team. Door het investeren in tijd doe je uiteindelijk meer ervaringen op en kun je als team betere beslissingen nemen, beter werken en zorgen voor gasten. Uiteindelijk zullen tijdsinvestering, training en daardoor het opdoen van ervaring en kennis resulteren in een hoger service- en kwaliteitsniveau. Bijkomend voordeel: de mooie ervaring wordt door gasten nog jaren in herinnering meegenomen.