Afspraken, afspraken ... afspraken

Vaak hoor ik: "is het niet raar dat er afspraken gemaakt moeten worden in de uitvoering van gastvrijheid?" Helpen afspraken? Afspraken over een handeling of actie betekent dat je het onderwerp af kan sluiten en weer kan concentreren op het volgende onderwerp: het aanbieden van gastvrijheid. Afsluiten én door! Gebrek aan professionalisme veroorzaakt onduidelijkheid en onzekerheid onder medewerkers, waardoor ze geen goede gastvrijheid kunnen verlenen.

Amateurisme

In gesprekken komt vaak naar voren dat er in de horeca veel amateurisme of een gebrek aan professionaliteit voorkomt. Professionalisme is een van de voorwaarden voor het uitvoeren van goed gastheerschap. Medewerkers en team willen graag duidelijkheid, regels en een goede communicatie vanuit het management. Daardoor kan een team beter samenwerken en de gastvrijheid in de organisatie constant houden en zelfs verbeteren.

Er moeten juist veel regels zijn aan gastvrijheid. Bij veel bedrijven zie je dat er nergens over nagedacht wordt. Iedereen doet alles op zijn of haar eigen manier. Alsof alle accountants een balans op eigen wijze invullen. Heel raar, terwijl het zo belangrijk is alles concreet te krijgen voor je medewerkers. Duidelijk! 

Inwerken

Medewerkers houden van duidelijke regels en systemen die houvast en zekerheid bieden. Bij veel bedrijven zit het management, vaak ook nog elkaars partners, niet op één lijn. Dat is zo vervelend voor de medewerkers! Door duidelijkheid en goede structuur staat het bedrijf als een huis, dan klopt alles en hoeven medewerkers ook niet van die belachelijke uren te maken. Daar willen mensen werken, daar is altijd voldoende personeel.

Medewerkers in de gastvrijheidsindustrie worden bijna niet ingewerkt. Want ja, het zijn immers ‘handjes’. Denken dat medewerkers niets willen leren is een basisfout die vaak gemaakt wordt. Het gaat juist fout als je maar aanneemt dat een medewerker meteen iets kan. Je moet de tijd nemen, geduld hebben om iemand in te werken en voor te bereiden. Zelden worden medewerkers getraind in de horeca. Het is alleen maar wedstrijdje spelen en niet trainen.  

Weer uitleggen

Er zijn weinig bedrijven waar goed getraind wordt. Met alleen een wedstrijd spelen word je wel beter, maar als je echt traint, gaat het sneller en efficiënter. En veel tijd kost het niet. Begin eerst eens met een uurtje in de week. Voor een uurtje goed trainen krijg je zoveel terug. Maar je moet geen medewerkers naar een tafel laten gaan zonder dat ze iets kunnen.

Ik kreeg eens de opmerking dat trainen van een stagiaire wel erg veel tijd kost; “Moet ik dat dan steeds uitleggen, elke keer weer?” Ja, het vak is complex en dat heeft tijd en regels nodig. Zodat ook nieuwe medewerkers goed getraind en met overtuiging het vak uit kunnen voeren. Door goede training krijgen medewerkers zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen resulteert in overwicht wat uiteindelijk weer resulteert in het bieden van goede gastvrijheid, terugkerende gasten én meer omzet.