De krachtige keuze voor gastvrijheid

Horecaprofessionals zijn meer dan vroeger bijzonder omdat ze in een steeds individualistischer wordende wereld kiezen voor een beroep waarin je een ander juist vooropstelt. Deze professionals moeten we koesteren en als horeca professioneel benaderen.
Lipovetsky (Franse filosoof, schrijver en socioloog) schrijft dat vandaag de dag “het persoonlijke in alles voorop staat. Het recht om jezelf te zijn is volledig gedemocratiseerd en vercommercialiseerd. Het ideaal is optimale zelfverwezenlijking, overal en altijd kunnen zijn wie je bent, zonder concessies kiezen wat je juist vindt, niet gedwarsboomd door een vijandige of intimiderende buitenwereld. Je werk moet je persoonlijke groei dienen, je opleiding moet bij jou en je hartstochten passen, je relatievorm is jouw keuze, net als je voeding, seksualiteit, gender en geslacht.”

Kort gezegd betekent het dat tegenwoordig de gemiddelde persoon overal en altijd, optimaal, zonder rekening te houden met anderen zichzelf kan zijn. Jezelf zijn is vercommercialiseerd, je moet op zoek naar geluk. En dat geluk is maakbaar, wordt gezegd. Niet gelukkig zijn ligt immers aan jezelf, wordt ten onrechte beweerd. Rekening houden met anderen staat juist niet op de eerste plaats. Wel op de eerste plaats staat, zonder rekening houden met anderen, doen wat jij wil op het moment dat jouw past.
Dat is tegenstrijdig met gastvrijheid. In gastvrijheid erkent men de andere persoon, ziet zijn gezicht, erkent de ander en verleidt men de ander tot een gesprek, waarin de vreemde een bekende wordt, de bekende een vriend. Dat is gastvrijheid, het gaat over de ander.

Steeds uitdagender

De horeca professional heeft, buiten de dagelijkse (werk)uitdagingen, te maken met deze culturele stroming: de individualisering van de samenleving. Gastvrij zijn wordt voor aankomende horecaprofessionals steeds uitdagender. Ook zij groeien op in een individualistische samenleving waar zij vooral ‘moeten’ gaan voor het eigen geluk zonder concessies. Alleen gericht op het eigen individu. Het is voor deze jonge professionals dus nog krachtiger, uitdagender en een nog grotere stap om gastvrijheid uit te gaan oefenen. Niet alleen een vak wat je graag uit wilt oefenen, maar ook een vak wat je uitvoert tegen de algemene individualisering. Gastvrijheid wordt een sterke en krachtige keuze, nu en in de toekomst. Dat moet, juist in deze tijd, nog meer gewaardeerd worden.

Tegelijkertijd is de gast alleen en enkel met zichzelf bezig. Alles moet nu, op dit moment geleverd worden. Liefst “Instagramable”. Wanneer de gast het wil, liefst geen rekening houdend met andere personen (gasten). Met deze egoïstische eisen, het eigen verlangen boven anderen stellen, en het willen van service of product op het gewenste moment wordt steeds meer een uitdaging voor horecaprofessionals.

Plaats voor een ander

Als horecaprofessionals moeten we daar afspraken over gaan maken. Hoe gaan we daar als team mee om? Hoe kan je op een leuke manier gasten even de wacht aanzeggen? Hoe gaan we op een leuke manier met (onredelijke) klachten om. Maar belangrijker: welke teamafspraken heb jij in jouw horecabedrijf om opmerkingen, ongeduldig en ongewenst gedrag te voorkomen. Door goede afspreken te maken, en deze ‘up to date’ te houden kan men veel ergernissen voorkomen maar nog meer werkplezier creëren. Door goede afspraken krijgt de medewerker zekerheid, zelfvertrouwen en daardoor overwicht.

Uiteindelijk moeten we juist de nieuwe aanwas van jonge horecaprofessionals nog meer waarderen en beter begeleiden. De jonge professional erkennen en waarderen in de grote stap die hij of zij maakt om in de gastvrijheidsindustrie te gaan werken. Deze professional begeleiden met duidelijke teamafspraken en zo de individualistische gast nog meer verwennen. De gast laten zien wat echte gastvrijheid is en deze gast misschien ook een beetje opvoeden. Laten zien dat er, juist nu, in de huidige maatschappij plaats is voor het verhaal van de ander. Daarna leren we de gast dat gastvrijheid wederkerig is.